Увійти 
|
НА ГОЛОВНУ | |
№ 1/2019
БОРОДІНА Олена Миколаївна1, ПРОКОПА Ігор Васильович2
1ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
2ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
Інклюзивний сільський розвиток: науковий дискурс
Economy and forecasting 2019; 1:67-82 | https://doi.org/10.15407/econforecast2019.01.067 |
АНОТАЦІЯ ▼
Розглянуто сутнісні ознаки сільського розвитку як багатовекторного процесу, що передбачає не тільки економічне зростання у сільській місцевості, а й вимагає його адаптації до людської поведінки, соціальної та політичної структури сільських спільнот та їх залученості у процеси розвитку, відображає системні позитивні зміни на селі, що ініціюються знизу і підтримуються згори. У такому розумінні сільського розвитку інклюзивність є притаманною йому ознакою.
Показано, що становлення поняття "інклюзивний сільський розвиток" відбувалось у процесі збагачення і конкретизації стосовно сільського сектора суспільства теоретичних концепцій сталого розвитку, інклюзивного зростання та інклюзивного розвитку. Ним визначається такий розвиток, результатом якого є створення сільським жителям умов для: використання в господарській діяльності землі та інших місцевих ресурсів; адекватного розподілу результатів економічного зростання в сільському господарстві та інших галузях сільської економіки; участі в суспільному і громадському житті для згуртування громад і дотримання прав людини. Такий розвиток веде до скорочення бідності, подолання економічного, соціального та політичного вилучення людей, які мешкають у сільській місцевості.
Зазначено, що забезпечення інклюзивного розвитку є функцією державного регулювання національного господарства. Для її виконання в Україні необхідно насамперед забезпечити імплементацію в нормативно-правову базу глобальних Цілей сталого розвитку та завдань щодо їх досягнення шляхом ухвалення закону про Стратегію сталого розвитку до 2030 року, а в частині інклюзивного сільського розвитку – також закону про основні засади державної аграрної політики та державної політики сільського розвитку.
Ключові слова: інклюзивність, економічне зростання, інклюзивний розвиток, права людини, сільський розвиток, соціальне залучення, Цілі сталого розвитку
Стаття англійською мовою (cтор. 67 - 82) | Завантажити | Завантажень : 1290 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Prebisch, R. (1996). A critique of peripheral capitalism. CEPAL Review, 1(1), 9-71. Retrieved from repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/12273/253_en.pdf?sequence=1&isAllowed=y
3. UNDP (1997). Human Development Report 1997. Oxford: Oxford University Press. Retrieved from hdr.undp.org/sites/default/files/reports/258/hdr_1997_en_complete_nostats.pdf
4. Sachs, I. (2004). Inclusive Development Strategy in an Era of Globalization. Policy Integration Department, World Commission on the Social Dimension of Globalization Working Paper, 35. Geneva: International Labour Office. Retrieved from citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.464.6665&rep=rep1&type=pdf
5. Ministry of Economic Development and Trade of Ukraine (2017). Sustainable Development Goals: Ukraine. National Report. Retrieved from www.ua.undp.org/content/ukraine/uk/home/library/sustainable-development-report/sustainable-development-goals--2017-basseline-national-report.html [in Ukrainian].
6. About the plenary session of the UN General Assembly on December 17, 2018. Retrieved from www.un.org/press/en/2018/ga12107.doc.htm [in Ukrainian].
7. Ali, I. and Son, H.H. (2007). Measuring inclusive growth. Asian Development Review, 24(1), 11-31. Retrieved from think-asia.org/bitstream/handle/11540/1704/Volume%2024_No%201_2007_02.pdf?sequence=1
8. Kosiedowski, W. (2016). Koncepcja rozwoju inkluzywnego i jej realizacja w Europie Środkowo-Wschodniej. Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej, 5, 74. Retrieved from www.iesw.lublin.pl/rocznik/articles/RIESW_1732-1395_14-5-276.pdf [in Polish].
9. Inclusive Wealth Report 2012: Measuring progress toward sustainability. Retrieved from www.ihdp.unu.edu/docs/Publications/Secretariat/Reports/SDMs/IWR%20SDM%20Low%20Resolution.pdf
10. Pouw, Nicky and Gupta, Joyeeta. Inclusive Development: A Multi-Disciplinary Approach. doi: doi.org/10.1016/j.cosust.2016.11.013
11. Directory for village and settlement leaders (2014). All-Ukrainian Association of Village and Village Councils, National University of Bioresources and Natural Resources of Ukraine, Project AgroInvest. Kyiv [in Ukrainian].
12. Community-based rural development policy in Ukraine (2015). Institute for Economics and Forecasting, NAS of Ukraine. Kyiv [in Ukrainian].
13. The Inclusive Development Index 2018: Summary and Data Highlights. The World Economic Forum, committed to improving the state of the world. Retrieved from www3.weforum.org/docs/WEF_Forum_IncGrwth_2018.pdf
14. Mantsurov, I.H. (2018). Inclusive development as a basis for counteracting the global challenges of the present. Ekonomika Ukrainy – Ukraine economy, 10, 71-87 [in Ukrainian].
15. Agenda for development. UN General Assembly Resolution A/RES/51/240 of 15 October 1997. Retrieved from undocs.org/en/A/RES/51/240 [in Russian].
16. FAO (2013). Voluntary Guidelines for Responsible Management of Ownership and Use of Land, Fisheries and Forest Resources in the Context of National Food Security. Rome. Retrieved from www.fao.org/docrep/016/i2801r/i2801r.pdf [in Russian].
17. Draft Law on the Strategy of Sustainable Development of Ukraine until 2030. Retrieved from w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=64508 [in Ukrainian].
18. Draft Law on the Basic Principles of State Agrarian Policy and State Policy for Rural Development. Retrieved from w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=64742 [in Ukrainian].
№ 1/2022
1ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
RURAL COMPONENT OF TERRITORIAL COMMUNITIES IN THE CONTEXT OF THEIR INCLUSIVE DEVELOPMENT
Economy and forecasting 2022; 1:102-118 | https://doi.org/10.15407/econforecast2022.01.102 |
АНОТАЦІЯ ▼
The article deals with assessing the place of rural settlements and rural population in territorial communities (TC) - the basic link of the modern administrative-territorial structure of Ukraine and highlighting the preconditions and guidelines of inclusive development of rural population in these communities. The author reveals the factors of TC formation that determined their present composition and structure. It is noted that in their creation the decisive role was played by the important values of the projected indicators of population number and area of the "affluent" community. As a result, more than 2/3 of rural settlements and 61% of the rural population joined the TCs with centers in urban settlements (towns and urban-type settlements). Many urban and semi-urban TCs unite too many villages, which gives reason to question their belonging to urban territorial units, and no other types. Using methodological approaches to the identification of rural areas in the EU, the author compiles a classification of Ukrainian territorial communities on a functional (rather than administrative) basis. In terms of population density, the author separates communities with urban and rural population, and in terms of the share of rural residents in the TC's total population – those with predominantly urban, mixed (urban-rural) and predominantly rural nature of their territories. The distribution of rural settlements and rural population by these types of communities is carried out. In terms of both indicators, the absolute majority of TCs are communities with rural, or mostly rural and rural-urban functional type of territories. The author emphasizes that territorial communities have the main responsibility for the development of their territories and, consequently, for the inclusive development of their rural communities, and that the authorities should assist them in promoting such development by implementing various public policies, especially agricultural and regional ones. This includes, first of all, intensifying support for family and commercial farms, especially in small and peripheral villages, improving rural infrastructure, as well as unbundling TCs with a very large number of rural settlements and assisting new communities in their independent functioning.
Ключові слова:territorial communities, rural population, rural settlements, inclusive development, identification of rural areas
Стаття англійською мовою (cтор. 102 - 118) | Завантажити | Завантажень : 102 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Borodina, O.M., Prokopa, I.V., Fraier, O.V. (2021). The assessment of rural communities' inclusiveness within territorial communities: the case of Lokachynska TC. Ukr. socìum – Ukrainian society, 4, 85-96. doi.org/10.15407/socium2021.04.085[in Ukrainian].
3. Milbert, A. Typing city - a rural area for monitoring of urban and rural regions of Germany. Retrieved from drive.google,com/file/d/ 1eaQcW81iu41wbj7Dd20hgEHmI-E9MSyN/view [in Ukrainian].
4. Borawska, M. Obszary wiejskie w statystyce publicznej. Retrieved from rocznikikae.sgh.waw.pl/p/roczniki_kae_z44_20.pdf [in Polish].
5. Storonians'ka, I.Z., Patyts'ka, Kh.O. (2020). Methodological approaches to the identification of rural areas: world practice. Ekonomika APK – Economics of the agro-industrial complex, 5, 97-107. doi.org/10.32317/2221-1055.202005097 [in Ukrainian].
6. Kowalka, E., Klimanek, T. (2015). Obszary wiejskie wojewodstwa wielkopolskiego i ich mieszkancy. Urzad Statystyczny w Poznaniu. Poznan. Retrieved from docplayer.pl/19455506-Ewa-kowalka-tomasz-klimanek.html [in Polish].
7. Storonians'ka, I.Z. (Ed.) (2020). Functional types of territories as an object of state regional policy: methodical approaches to identification. Lviv. Retrieved from ird.gov.ua/irdp/020200041.pdf [in Ukrainian].
8. State Strategy for Regional Development for 2021-2027. Retrieved from zakon.rada.gov.ua/laws/show/695-2020-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
9. Some issues of realization in 2021-2023 of the State Regional Development Strategy for 2021-2027. The Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated May 12, 2021, No. 497. Retrieved from zakon.rada.gov.ua/laws/show/497-2021-%D1%80#Text [in Ukrainian].
10. The concept of the State Target Program of Sustainable Development of Rural Territories for the period up to 2020. Approved by the order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated February 3, 2010 No.121- r.
Retrieved from www.kmu.gov.ua/npas/243284431 [in Ukrainian].
11. On approval of the concept of development of rural areas. Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated September 23, 2015 No. 995-r. Retrieved from zakon.rada.gov.ua/laws/show/995-2015-%D1%80#Text [in Ukrainian].
12. Project of the Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine "On Approval of the Concept of Rural Development by 2030". Retrieved from www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=a707d9ff-0c4b-4b8b-8d84-3f9a994ee729&title=ProektRozporiadzhenniaKabinetuMinistrivUkraini-proSkhvale [in Ukrainian].
13. Kowicki, M. (1997). Wies przyslosci jako alternatywa osadnictwa miasta. Politehnika Krakowska im. Tadeusza Kosciuszki. Krakow. URL: Kowicki M. – Wies Przyslosci. pdf (SECURED) [in Polish].
14. Come to us to live (2021, Feb. 24). Ridne selo – Home village, 4 (221). doi.org/10.2307/j.ctv23985hj.13 [in Ukrainian].
15. Free houses as a bonus for the revival of the village. Vinnytsia region is invited to live migrants and large families. Retrieved from www.vinnitsa.info/news/bezplatni-khaty-yak-bonus-za-vidrodzhennya-sela-na-vinnychchyni-zaproshuyut-zhyty-pereselentsiv-ta-bahatoditni-rodyny-foto.html [in Ukrainian].
16. Tkachuk, A. Black Cat Decentralization. Retrieved from zn.ua/ukr/internal/chorna-kishka-detsentralizatsiji.html [in Ukrainian].
17. Borodina, O.M. (Ed.) (2021). Justice in access to land resources and benefits from their use in rural areas. In Spatial justice in land use and sustainable rural development: in 2 books. Institute for economics and forecasting, NAS of Ukraine. Kyiv. Retrieved from ief.org.ua/docs/mg/350.pdf [in Ukrainian].
Календар подій
M | T | W | T | F | S | S |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |