Увійти 
|
НА ГОЛОВНУ | |
№ 2/2019
БЛИЗНЮК Вікторія Валеріївна1, ЮРИК Ярина Іванівна2
1ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
2ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
Освітньо-кваліфікаційні диспропорції регіонального ринку праці України
Economy and forecasting 2019; 2:99-118 | https://doi.org/10.15407/econforecast2019.02.099 |
АНОТАЦІЯ ▼
Досліджено освітньо-кваліфікаційні особливості та диспропорції регіонального ринку праці в Україні. Виявлено та узагальнено особливості структурно-динамічних характеристик ринку праці промислового регіону (Запорізька область), професійно-галузевої структури зайнятого та безробітного населення. Диспропорційність професійної освіти в області та попиту на кваліфіковану робочу силу розглянута авторами через нерівномірність розподілу зайнятих за професіями та видами економічної діяльності. Це призвело до перекосів у кількісно-якісній структурі ринку праці та посилення невідповідності рівня кваліфікації потребам роботодавців на рівні зазначеного регіону.
Обґрунтовано висновок про автономність траєкторій розвитку професійної освіти та ринку праці робітничих професій у Запорізькій області, що проявляється у надмірній кваліфікації зайнятого населення цього регіону.
За результатами аналітичних викладок виокремлено та комплексно охарактеризовано професійне "ядро" Запорізької області, що охоплює не менше 80% усіх зайнятих за робітничими професіями, та в його структурі виявлено наймасовіші види занять регіону. Порівняльна характеристика професійного "ядра" із потребою роботодавців та їхніми зарплатними пропозиціями дала можливість виявити "вузькі місця" професійної структури зайнятості в регіоні.
Оскільки підготовка робітничих кадрів згідно з політикою децентралізації є прерогативою місцевої влади, саме на рівні регіонів повинні готуватися робітничі кадри, що забезпечують поповнення професійного "ядра". Доведено, що система підготовки робітничих кадрів у Запорізькій області не спроможна привести підготовку кваліфікованих робітників у відповідність до потреб ринку праці. Особливої важливості у контексті модернізації змісту державної політики у сфері освіти, у т.ч. професійно-технічної, набуває активізація соціального діалогу на регіональному рівні.
Публікацію підготовлено за виконання НДР "Модернізація економічної політики розвитку сфер діяльності та ринків" за бюджетною програмою 6541230.
Ключові слова: дисбаланс, попит, пропозиція, робітничі кадри, регіональний ринок праці, Запорізька область
Стаття англійською мовою (cтор. 99 - 118) | Завантажити | Завантажень : 546 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Lisogor L. European Experience of Skills Anticipation: Lessons for Ukraine. Демографія та соціальна економіка. 2015. № 1(23). Р. 163–172. doi: doi.org/10.15407/dse2015.01.163
3. Shaulska L., Yakymova N. Formation of educational potential of sustainable development. Scientific letters of academic society of Michal Baludansky. 2015. Vol. 3. № 3. Р. 140–146.
4. Ільїч Л.М. Узгодження кваліфікацій з урахуванням потреб ринку праці: проблеми та шляхи розв'язання. Демографія та соціальна економіка. 2015. Вип. 3 (25). С. 173–184. doi: doi.org/10.15407/dse2015.03.012
5. Амоша О.І., Шамілева Л.Л. Розвиток трудового потенціалу промисловості на засадах соціальної відповідальності: концептуальне та науково-методичне забезпечення. Вісник економічної науки України. 2016. № 2 (31). С. 3–8.
6. Близнюк В.В., Юрик Я.І. Асиметричність розвитку промислового сегмента ринку праці України. Економіка і прогнозування. 2018. № 4. С. 65–80. doi: doi.org/10.15407/eip2018.04.065
7. Туринський процес 2016. Україна. Регіональний рівень. Аналіз системи професійно-технічної освіти Запорізької області. Проект Європейського Фонду Освіти "Туринський процес 2016-17" / Міністерство освіти і науки України, Європейський Фонд Освіти. Київ: Вік принт, 2016. 81 с.
8. Новікова О.Ф., Гріневська С.М., Шамілева Л.Л. Соціальна орієнтація економіки: механізм державного регулювання. Донецьк: Ін-т економіки пром-сті, 2009. 220 с.
9. Гринкевич С.С., Лупак Р.Л., Васильків Ю.В. Формування системи та структурування інституційного забезпечення реалізації державної політики розвитку і використання трудового потенціалу України. Бізнес Інформ. 2015. № 7. С. 67–72.
10. Растегаева А.В. Профессионально-квалификационный дисбаланс как фактор прекаризации труда. Вестник Саратовскогого государственного социально-экономического университета. 2017. № 5 (69). URL: cyberleninka.ru/article/n/professionalno-kvalifikatsionnyy-disbalans-kak-faktor-prekarizatsii-truda
11. Polachek S.W. Occupational Self-Selection: a Human Capital Approach to Sex Differences in Occupational Structure. The Review of Economics and Statistics. 1981. No. 63. P. 60–69. doi: doi.org/10.2307/1924218
12. Anker R. Theories of Occupational Segregation by Sex: An Overview. International Labor Review. 1997. No. 136.
13. Freeman, R. The overeducated American. New York: Academic Press, 1976.
14. Hartog J. Over-education and earnings: Where are we, where should we go? Economics of Education Review. 2000. Vol. 19. No 2. Р. 131–47. doi: doi.org/10.1016/S0272-7757(99)00050-3
15. Sloane P.J. Much ado about nothing? What does the over-education literature really tell us? Over-education in Europe / Büchel, F. Et al. (Eds). Edward Elgar, Cheltenham, 2003. Р. 11–48.
16. Leuven E. And Oosterbeek H. Overeducation and mismatch in the labor market. Handbook of the Economics of Education / Hanushek, E.A., Machin, S. and Woessmann, L. (Eds). Vol. 4. Amsterdam: Elsevier, 2011. Р. 283–326. doi: doi.org/10.1016/B978-0-444-53444-6.00003-1
17. Feiler L. Skills needs identification and anticipation policies and practices in the Eastern Partnership Region: Cross-country report. Brussels: European Communities, 2014. 102 р.
18. Skills needs identification and skills matching in South Eastern Europe. European Training Foundation. 2016. URL: www.etf.europa.eu/sites/default/files/m/52A4B230DF6113F1C125805A005567B3_Skills%20needs%20identification%20and%20matching%20SEE.pdf
19. Онищенко О. Що заважає університетам давати якісну освіту? Дзеркало тижня. Україна. 2018. № 33. URL: dt.ua/EDUCATION/scho-zavazhaye-universitetam-davati-yakisnu-osvitu-287760_.html
№ 3/2020
1ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
Інституційне забезпечення інклюзивності ринку праці України
Economy and forecasting 2020; 3:47-62 | https://doi.org/10.15407/econforecast2020.03.047 |
АНОТАЦІЯ ▼
Обґрунтовано інструментарій забезпечення інклюзивності ринку праці. При розгляді сукупності інституційних суб'єктів, які під час узгодження власних інтересів на ринку праці сприяють його розвитку та інституціоналізації, доведено, що порушення їх взаємодії викликає деформацію інституційної структури ринку праці, виводить систему з рівноваги та призводить до формування ризиків і загроз у сфері прикладання праці та соціально-економічній сфері загалом. Оскільки еталонних інститутів в чистому вигляді не існує, суперечливе поєднання функцій, норм та логіки визначає функціонування гібридів інклюзивних та екстрактивних інститутів. Таким чином, ринок праці можна розглядати у вигляді конгломерату інститутів із набором інклюзивних та екстрактивних ознак.
У дослідженні визначено, що системні проблеми ринку праці полягають в інституційних проблемах: недосконалості та неузгодженості правил реалізації різних складових економічної політики: монетарної, бюджетної, податкової, боргової, зайнятості тощо. Сценарій виходу із кризового стану також базується на запровадженні заходів інституційного характеру: ухвалення законодавчих рішень і норм, що формують інституційне поле мінімізації екстрактивних ознак інституційної структури та формування інклюзивного ринку праці.
Автором обґрунтовано напрями забезпечення інклюзивності розвитку ринку праці у вигляді теоретичного конструкту, де визначено фактори впливу, конкретизовано інструменти та механізми запровадження інноваційних методів державного регулювання у сфері зайнятості населення.
Ключові слова:інклюзивність ринку праці, інституційні суб'єкти, екстрактивні, інклюзивні інститути, інклюзивні та екстрактивні ознаки, інституційна структура ринку праці
Стаття англійською мовою (cтор. 47 - 62) | Завантажити | Завантажень : 355 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Egorshin, A.P. (2008). Labor resource management methodology. Nizhniy Novgorod [in Russian].
3. Volianska-Savchuk, L., Krasovskyi, V. (2019). Theoretical principles of the labor market in the economic system. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia – Economics and organization of management, (1(33)). 21-32. dx.doi.org/10.31558/2307-2318.2019.1.3 [in Ukrainian].
4. Panyuk, T. (2010). Characteristics of the labor market in modern conditions. Aktualni problemy ekonomiky – Relevant problems of economics, 6 (108), 204-208 [in Ukrainian].
5. Labour market policies and institutions (an electronic resource). Areas of work. The International Labour Organization. Retrieved from www.ilo.org/empelm/areas/labour-market-policies-and-institutions/lang--en/index.htm
6. Freeman, R.B. Labour market institutions. The New Palgrave Dictionary of Economics. doi.org/10.1057/978-1-349-95121-5_2686-1
7. Toffler, E. (2010). The third wave. Moskow: AST [in Russian].
8. Mauskapf, M., Zajac, E. The Emergence and Persistence of Institutional Dissonance at the New York Phil harmonic, 1842-1928. doi.org/10.5465/ambpp.2013. 12015abstract
9. Frolov, D. From institutions to extitutions to the post-institutional theory of institutional anomalies. Retrieved from mpra.ub.uni-muenchen.de/95960/MPRAPaperNo.95960
10. Polishchuk, L. (2008). Misuse of Institutions: Causes and Consequences. Voprosy ekonomiki – Issues of economics, (8), 28-44. doi.org/10.32609/0042-8736-2008-8-28-44 [in Russian]
11. Menaldo, V. (2016). The Institutions Curse: Natural Resources, Politics, and Development. Cambridge University Press, New York. Crossref DOI link: doi.org/10.1080/08853908.2016.1213675
12. Acemoglu, D. and Robinson, J. (2015).Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty. Moscow: AST [in Russian].
13. Balatsky, E.V. (2017). The concept of inclusive institutions and its applications. Obshchestvennye nauki i sovremennost – Social sciences and modernity, (3), 143-156 [In Russian].
14. Bridges, M. (2018). Extractive Practices in «Inclusive» States: Power and Poverty in the USA. London: London School of Economics.
15. Polterovich, V.M. (2018). To the general theory of socio-economic development. MPRA Paper, 88164. Retrieved from mpra.ub.uni-muenchen.de/88164/1/MPRA_paper _88164.pdf [in Russian].
16. Kapeliushnikov, R.I. (2019). Contra Pan-institutionalism. Working paper WP3/2019/03. Moscow: HSE [in Russian].
17. Heyets, V., Hrytsenko, A., Blyzniuk, V. (Eds.). (2013). Institutions of employment and unemployment: Current Trends and Challenges for Ukraine. NAS of Ukraine, Institute for the Economy and Forecasting. Kyiv [in Ukrainian].
18. Cherevichko, Т. (2014). Innovative aspects of institutionalization of the labor market. Izvestiya of Saratov University. Ser. Sociologiya. Politologiya –Bulletin of the National Saratov University. Sociology series. Political science, 2. Retrieved from cyberleninka.ru/article/n/innovatsionnye-aspekty-institutsionalizatsii-rynka-truda [in Russian].
19. Sadova, E. (2013). New trends in the socio-cultural sphere: the institutional aspect. Mirovaja jekonomika i mezhdunarodnye otnoshenija – World economy and international relations, 11, 31 [in Russian].
20. African Development Bank (2012). Briefing Notes for AfDB's Long-Term Strategy – Briefing Note 6: Inclusive Growth Agenda. Retrieved from www.afdb.org/fileadmin/uploads/afdb/Documents/Policy-Documents/FINAL%20 Briefing%20Note%206%20Inclusive%20Growth.pdf
21. Tsapko-Piddubna, O.(2018) The principle of inclusiveness in modern concepts of economic growth. Problemy ekonomiky – Problems of the economy, 3, 29-36. Retrieved from nbuv.gov.ua/UJRN/Pekon_2018_3_5 [in Ukrainian].
22. Global Wealth Databook 2018 (2018). Credit Suisse Group AG.
23. Van Gyes G. and Schulten T. (Eds.). (2015). Wage bargaining under the new European economic governance: Alternative strategies for inclusive growth. European Trade Union institute (ETUI). Brussels: ETUI.
24. Klunia, V. (2009). New trends in the socio-cultural sphere: the institutional aspect. World economy and international relations. Novolotsk [in Russian].
25. Zaychuk, O., Onishchenko, N. (2006). Theory of state and law. Academic course. Kyiv: Urincom Inter [in Ukrainian].
26. Borodina, O. (2015). Complementarity principle in scientific research: an interdisciplinary discourse. Ekon. prognozuvannâ – Economу and forecasting, 2, 47-58. doi.org/10.15407/eip2015.02.047 [in Ukrainian].
Календар подій
M | T | W | T | F | S | S |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |