Увійти 
|
НА ГОЛОВНУ | |
№ 1/2019
ПОДОЛЕЦЬ Роман Здиславович1, ЮХИМЕЦЬ Роман Сергійович2
1ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
2ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
Альтернативні варіанти запровадження транспортної тарифної моделі «вхід-вихід» в Україні
Economy and forecasting 2019; 1:83-104 | https://doi.org/10.15407/econforecast2019.01.083 |
АНОТАЦІЯ ▼
Дотримання принципів вільного доступу до мереж на ринкових засадах, об'єктивності відображення витрат системи, прозорості та прогнозованості роботи учасників ринку потребує зміни правил тарифоутворення на послуги транспортування. Впровадження тарифної моделі "вхід-вихід" покликано забезпечити досягнення нових вимог ринку та встановлення єдиних європейських правил ведення економічної діяльності. Зміна внутрішньої моделі транспортування газу зумовлює також зміну принципів тарифоутворення на послуги, що надаються оператором ГТС. Відтепер плата за послуги з транспортування повинна братися не за протранспортовану відстань, а за потужність у вхідних та вихідних точках системи, причому продаж потужностей на вхідних і вихідних точках здійснюється незалежно. Це дає змогу об'єктивніше враховувати операційні витрати обслуговування системи та забезпечувати більшу комерційну варіативність у замовленні системних послуг господарюючими суб'єктами.
Однак європейське законодавство не визначає єдиної типової форми моделі "вхід-вихід". Залежно від технічних особливостей мережі та пріоритетів національної політики розвитку сектора кожна країна визначає для себе оптимальний варіант. У роботі з використанням комплексу математичних моделей нами було оцінено наслідки від впровадження трьох альтернативних варіантів тарифної моделі за двома варіантами завантаженості ГТС (оптимістичний та песимістичний сценарії): повна модель "вхід-вихід", створення двох ринкових зон та модель "вхід-вихід" із довгостроковим бронюванням. Результати розрахунків порівнювалися з базовим сценарієм, що не передбачає зміну ринкової моделі, транзит газу за якого здійснюється відповідно до умов довгострокових контрактів 2009 р.
Загалом зміна моделі забезпечення транспортних послуг на ринку газу повинна зумовити кардинальні інституційні перетворення контрактних відносин між усіма суб'єктами ринку та й, власне, самих принципів функціонування ринку.
Ключові слова: ринок природного газу, транспортний оператор, модель «вхід-вихід», довгострокові транзитні договори
Стаття англійською мовою (cтор. 83 - 104) | Завантажити | Завантажень : 470 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. International Energy Outlook 2016. Retrieved from www.eia.gov/outlooks/ieo/nat_gas.cfm
3. Third Energy Package. Official Journal of the European Union. Retrieved from www2.nationalgrid.com/UK/Industry-information/Europe/Third-energy-package/
4. Supply Stats. Gazprom. Retrieved from www.gazpromexport.ru/statistics/
5. International Energy Outlook 2016. Retrieved from www.eia.gov/outlooks/ieo/nat_gas.cfm
6. EU Reference Scenario 2016 Energy, Transport and GHG Emissions Trends to 2050. Retrieved from ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/ref2016_report_final-web.pdf
7. Linchevskyi M.P., Lutsyk O.E., Linchevska N.M. (2012) Analysis of the methods used in the calculation of tariffs for transit and transportation of gas in the EU and Ukraine. Naukovyi visnyk IFNTUNH - Scientific journal IFNTUNH, 2(32), 10-17 [in Ukrainian].
8. Presentation of Ukrtransgaz Code of the gas transmission system. Principles of interaction with GDS operator. Retrieved from www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwisz5y0i9vUAhXrJJoKHcEdAMEQFgglMAA&url=http%3A%2F%2Futg.ua%2Fimg%2Fmenu%2Fbusinessinfo%2Fprinciples%2FDSO%2FCode-netw-DSO.pptx&usg=AFQjCNE13vIQvV2TmmCvXMVo5kfpa6XezQ
9. Typical transportation contract. Retrieved from www.nerc.gov.ua/index.php?id=18033
10. Pavlova S.I., Yukhymchuk I.O. (2010). RAB-Regulation of tariffs as a method of increasing the investment attractiveness of energy companies. Visnyk ZhDTU – Journal ZhDTU, 3(53), 278-281 [in Ukrainian].
11. Reporting of Ukrtransgaz. Retrieved from utg.ua/utg/about-company/reports.html [in Ukrainian].
12. Reporting of Naftogaz of Ukraine. Retrieved from www.naftogaz.com/www/3/nakweb.nsf/0/9B0566E71C6B0F9CC2257EDD006E558B?OpenDocument&Expand=2& [in Ukrainian].
13. National Commission for State Regulation of Energy and Public Utilities Regulation No. 389 dated March 24, 2016 'On Approval of the Plan for the Development of the Gas Transportation System of PJSC Ukrtransgaz for 2016-2025'. Retrieved from h8.nerc.gov.ua/?id=19543 [in Ukrainian].
14. Macroprovision of the development of the Ukrainian economy in 2018-2021. Institute for Economics and Forecasting, NAS of Ukraine. Retrieved from ief.org.ua/?p=6317 [in Ukrainian].
15. National Commission for State Regulation of Energy and Public Utilities Regulation No. 899 at 11.07.2013. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy – Official Bulletin of Ukraine, 60, 238 [in Ukrainian].
16. Yukhymets R.S. (2017). On some peculiar features in the introduction of the 'entry-exit' tariff model on Ukrainian natural gas market. Ekon. prognozuvannâ – Economy and forecasting, 1, 128-145. doi: doi.org/10.15407/eip2017.01.128 [in Ukrainian].
17. Government portal. Energy security and transit stability in the EU require transparent rules. Retrieved from www.kmu.gov.ua/control/publish/article?art_id=247520638
18. Energy charter: Transit Protocol. Retrieved from www.energycharter.org/what-we-do/trade-and-transit/transit-protocol/
19. Artus, M.M. (2002). Formation of the mechanism of pricing in a market economy. Ternopil: Ekonomichna dumka [in Ukrainian].
20. Vitrenko, Yu.Iu. (2008). Economic justification for calculating the gas transit rate and the cost of imported gas. Dzerkalo tyzhnia – Weekly mirror, 2, 15-16 [in Ukrainian].
21. Podolets R.Z., Diachuk O.A., Chepeliev M.H. (2015). Integrated Approach to Modeling the Development of the Ukrainian Energy System. Visnyk Instytutu ekonomiky ta prohnozuvannia – Journal of the Institute for Economics and Forecasting, 50-59 [in Ukrainian].
22. Chepeliev M.H. (2015). Modeling and estimating the economic consequences of subsidizing household consumers of energy resources: theses candidate's degree in economics: 08.00.11. Kyiv [in Ukrainian].
23. Chepeliev M.H. (2014). Modelling and assessment of economic effects of subsidy policy change in Ukrainian natural gas market. Ekonomika promyslovosti – Economy of the industry, 3, 25-42 [in Ukrainian].
24. Chepeliev M.H. (2014). Simulation and evaluation of the economic impact of the change of the tariff policy on Ukrainian electricity market. Ekon. prognozuvannâ – Economy and forecasting, 1, 121-138 [in Ukrainian].
25. Trinh, B., Phong N.V. (2013). A Short Note on RAS Method Advances in Management & Applied Economics, 3, 133-137.
26. Chepeliev M.H., Yukhymets R.S. (2017). The assessment is, in fact, the introduction of the 'input-output' tariff system into the natural gas market of Ukraine. Zbirnyk tez dopovidei Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii 'Problemy staloho rozvytku ekonomiky v umovakh posylennia hlobalizatsiinykh protsesiv' – Collection of abstracts of the International scientific and practical conference 'Problems of sustainable economic development in the conditions of strengthening of globalization processes', 9-13 [in Ukrainian].
№ 3/2019
1ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
The impact of transaction costs on the transformation of the natural gas market of Ukraine
Economy and forecasting 2019; 3:45-58 | https://doi.org/10.15407/econforecast2019.03.045 |
АНОТАЦІЯ ▼
The desire to integrate into the European development model stipulated that Ukraine voluntarily assumed international commitments about transformation of the institutional environment according to the European model. The level of political awareness of the content of the necessary changes and how to achieve a systemic balance of reforming different sectors was often declarative in the absence of any sound estimates, including the implications for different economic actors.
However, the need to reform the energy sector was determined not only by international obligations, but also by the presence of domestic problems, which over time without the application of systemic changes would become barriers to the entire further economic development of Ukraine. The main content of the implementation of European directives in the energy sector was just intended to systematically transform market relations by changing the rules of market functioning, which was supposed to solve the main crisis problems in various areas of the energy sector.
The recent model of Ukrainian natural gas market was featured by all the shortcomings of the pre-reformed state of European markets: the tariff system did not promote rational consumer behavior, which exacerbated the pressure on the state budget; the delivery rules did not guarantee the proper quality of service; the absence of investment in the gas transportation sector made it impossible to expand fixed assets; the established transport and distribution rules became a barrier to free access to third-party networks and the development of competition in the supply segment.
The actual implementation of the Second and Third Energy Package standards in the functioning of the national market of the natural year began in 2015, with the adoption of the Law on the Natural Gas Market. Today, an urgent task remains to estimate the process of reforming the natural gas market and to efficiently solve those crisis phenomena that caused the distortion of the institutional environment of the natural gas market.
Since the accumulated problems of the previous model of the natural gas market were due to the inefficiency of the institutions, the article attempted to evaluate the effectiveness of the gas sector transformation process and analyze the impact of changes in certain market segments from the perspective of neoinstitutional theory and study the level of transaction costs.
Ключові слова:natural gas market, transaction costs, transformation of industrial organization, liberalization
Стаття англійською мовою (cтор. 45 - 58) | Завантажити | Завантажень : 298 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Ronald, C. (2007). The Firme, the Market and the Law. Moscow [in Russian].
3. Pustovojt, O.V. (2016). The institutional nature of economic cycles. Experience of Ukraine. Institute for Economics and Forecasting, NAS of Ukraine. Kyiv [in Ukrainian].
4. Williamson, O.E. (1996). The Economic Institutions of Capitalism: Firms, Markets, Relational Contracting. Moscow [in Russian].
5. Arxiyereyev, S.I. (2006). State Transactional Policy and Structural Transformations of the Ukrainian Economy. Kharkiv [in Ukrainian].
6. Arxiyereyev, S.I. (2003). Transactional Sector of Ukrainian Economy. Kharkiv [in Ukrainian].
7. Juris, A. (1998). Market Development in the U.K. Natural Gas Industry. Washington D.C.: The World Bank Group. doi.org/10.1596/1813-9450-1890
8. Annual Report NCSREPU 2015-2018. Retrieved from www.nerc.gov.ua/index.php/map_9/data/filearch/Materialy_zasidan/data/filearch/Catalog3/Richnyi_zvit_NKREKP_2018.pdf [in Ukrainian].
9. Kazda, S. After 5 years, the incidence of gas distribution pipelines in Ukraine will increase by 10 times. Retrieved from 104.ua [in Ukrainian].
10. Williamson, O.E. (2001). The Nature of the Firm Orogins, Evolution, and Development. Moscow [in Russian].
11. Information site of gas distribution companies 104. Retrieved from 104.ua/ua/gas/id/chto-takoe-proizvodstvenno-tehnologicheskie-poteri-2511 [in Ukrainian].
12. Rybiczkyj, I.V., Trofimchuk V.I. (2017). Modern instruments, materials and technologies for non-destructive testing and technical diagnostics of machine building and oil and gas equipment: a collection of materials. 8-thconference. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
13. Zachmann, G., Golovin, S. Accounting for gas distribution losses – German Advisory Group. Retrieved from content/uploads/2014/06/TN_02_2015_en.pdf [in Ukrainian].
14. Arxiyereyev, S.I., Popadynecz, O.V. (2007). Development of credit transactions and measures to regulate their expenses in Ukraine [in Ukrainian].
15. Yukhymets, R.S. (2017). On some peculiar features in the introduction of the entry-exit tariff model on Ukrainian natural gas market. Ekon. prognozuvannâ – Economy and forecasting, 1, 128-145. doi.org/10.15407/eip2017.01.128 [in Ukrainian].
16. Williamson, Oliver E. (2000). The New Institutional Economics: Taking Stock, Looking Ahead. Journal of Economic Literature, 38(3), 595.
doi.org/10.1257/jel.38.3.595
17. Stigler, George J. (1982). The process and progress of economics. Nobel Memorial Lecture by Graduate School of Business, University of Chicago.
18. Chepelyev, M.G. (2014). Modeling and evaluation of the economic consequences of changing the subsidy policy in Ukraine's natural gas market. Ekonomika promyslovosti – Economics of industry, 3(67), 32-40 [in Ukrainian].
19. State Statistics Committee of Ukraine. Retrieved from www.ukrstat.gov.ua/
№ 1/2021
1ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
БОРГОВА КРИЗА НА РИНКУ ПРИРОДНОГО ГАЗУ УКРАЇНИ ТА ШЛЯХИ ЇЇ ВИРІШЕННЯ
Economy and forecasting 2021; 1:25-37 | https://doi.org/10.15407/econforecast2021.01.025 |
АНОТАЦІЯ ▼
Розглянуто основні причини, що зумовили виникнення боргової кризи на ринку природного газу України через накопичення заборгованості у газопостачальних та газорозподільчих підприємств. Мета дослідження полягає у виявлені основних передумов до формування заборгованостей на різних сегментах під час реформування ринку природного газу шляхом вибіркової імплементації вимог європейського енергетичного законодавства.
Україна, обравши європейський вектор розвитку, зацікавлена в рамках своїх міжнародних зобов’язань та євроінтеграційних прагнень відповідати вимогам європейської політики. Це зумовлює потребу адаптації національного інституційного середовища до основних вимог Другого та Третього енергетичних пакетів. Відповідно до наявних міжнародних зобов?язань на національному ринку природного газу відбуваються значні зміни у напрямі лібералізації та розвитку конкурентного середовища. Разом із тим у сегменті роздрібного ринку та постачання природного газу побутовим споживачам необхідні зміни інституційного середовища не відбувалися упродовж довгого часу, або ухвалювалися тимчасові рішення, що не сприяли вирішенню кризових проблем сектора, а лише заморожували існуючу модель взаємовідносин між різними суб’єктами ринку. Небажання реалізовувати непопулярні рішення у сфері постачання природного газу побутовим споживачам та намагання перекласти зростання вартості тарифів газопостачання для потреб населення на інші категорії споживачів призводило до постійного перерозподілу монопольного впливу та накопичення значної заборгованості між різними суб?єктами ринку.
У статті проводиться аналіз причин формування заборгованості між різними учасниками на роздрібному сегменті ринку природного газу, що дозволив виявити основні чинники такої заборгованості: відсутність достатнього рівня прозорості у тарифоутворенні на послуги постачання та транспортування природного газу; відсутність 100% обліку для різних категорій споживачів, що обумовлює потребу встановлення норм споживання, які в подальшому стають об'єктом значних зловживань; модель спеціальних обов'язків, яка, з урахуванням значних обсягів перерозподілу природного газу, призводить до значних викривлень на ринку; недосконалий підхід нарахування витрат газорозподільчих підприємств у частині температурних коефіцієнтів у тарифі за умови існування обліку газу не в енергетичних одиницях, а в кубічних метрах. На основі отриманих результатів у статті надаються рекомендації щодо реалізації заходів, головний зміст яких передбачає усунення інституційних передумов, що обумовлюють ризики ринкових провалів, які призводять до формування заборгованості.
Ключові слова: ринок природного газу, побутові споживачі, газорозподільчі підприємства, газопостачальні підприємства, заборгованість
Стаття англійською мовою (cтор. 25 - 37) | Завантажити | Завантажень : 250 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Regulation (EC) No 1775/2005 of the European Parliament and of the Council of 28 September 2005 on conditions for access to the natural gas transmission networks. Official Journal of the European Union. Retrieved from eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32005R1775
3. Third Energy Package. Official Journal of the European Union. Retrieved from www2.nationalgrid.com/UK/Industry-information/Europe/Third-energy-package/
4. Integration factors of transformation of the institutional environment and structure of energy markets of Ukraine (2017). Institute for economy and forecasting, NAS of Ukraine. Kyiv [in Ukrainian].
5. Law of Ukraine № 24 on January, 2011 "On ratification of the Protocol of Accession of Ukraine to the Treaty establishing the Energy Community". Retrieved from zakon.rada.gov.ua/laws/show/2787-17#Text [in Ukrainian].
6. Law of Ukraine № 40 on September, 2014 "On ratification of the Association Agreement between the European Union and Ukraine". Retrieved from zakon.rada.gov.ua/laws/show/1678-18#n2 [in Ukrainian].
7. Law of Ukraine № 27 on April, 2015 "On the natural gas market". Retrieved from zakon.rada.gov.ua/laws/show/329-19#Text [in Ukrainian].
8. Report on the results of the NCRECP in 2019. Retrieved from www.nerc.gov.ua/?id=51822 [in Ukrainian].
9. Official site of Regional gas company. Retrieved from 104.ua/ua/rgc/id/regionalna-gazova-kompanija-9539 [in Ukrainian].
10. Official site of NJSC "Naftogaz of Ukraine". Retrieved from www.naftogaz.com/www/3/nakweb.nsf/0/3C668C575B741E89C225865C004B2095?OpenDocument&year=2021&month=01&nt=%D0%9D%D0%BE% D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8& [in Ukrainian].
11. Resolution of Cabinet of Ministers of Ukraine № 219 on June, 1995. Retrieved from zakon.rada.gov.ua/laws/show/219-95-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
12. Resolution of Cabinet of Ministers of Ukraine № 619 on June, 1996. Retrieved from zakon.rada.gov.ua/laws/show/619-96-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
13. Law of Ukraine № 5 on January, 2018 "On ensuring the commercial accounting of natural gas". Retrieved from zakon.rada.gov.ua/laws/show/3533-17#Text [in Ukrainian].
14. Draft resolution of Ministry of Energy and Environmental Protection of Ukraine "Some issues of natural gas consumption by household consumers". Retrieved from www.drs.gov.ua/wp-content/uploads/2020/05/3586.pdf [in Ukrainian].
15. Actualization of comparative analysis of estimated and actual costs of natural gas for household consumers in order to determine a reasonable amount of gas consumed without individual (2019). UkrNDIInzhproekt. Retrieved from mineco.gov.ua/files/images/news_2020/06052020/ra-ramazanov-06052020/%D0%90%D0%BA%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BD%D1%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%D1%83.pdf [in Ukrainian].
16. Golyak, Y (2018). What is wrong with the norm of gas consumption. Biznes NV. Retrieved from nv.ua/ukr/biz/experts/shcho-ne-tak-z-normoyu-spozhivannya-gazu-2515828.html [in Ukrainian].
17. Official site of Ministry of Energy of Ukraine. Retrieved from mpe.kmu.gov.ua/minugol/control/publish/article?art_id=245481542 [in Ukrainian].
18. Resolution of The National Commission for State Regulation of Energy and Public Utilities № 2494 on September, 2015 "On approval of the Gas Distribution Systems Code". Retrieved from zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1379-15#Text [in Ukrainian].
19. Official site of the National Commission for State Regulation of Energy and Public Utilities. Retrieved from www.nerc.gov.ua/?news=9681 [in Ukrainian].
20. Official site of Antimonopoly Committee of Ukraine. Retrieved from amcu.gov.ua/news/amku-oshtrafuvav-16-oblgaziv-na-278-mln-grn-ta-zobovyazav-porushnikiv-zdijsniti-pererahunok-pobutovim-spozhivacham. [in Ukrainian].
21. Official site of joint-stock Company "Ukrtransgas". Retrieved from utg.ua/utg/media/news/2020/06/ukrtransgaz-iniciyuvav-ponad-sto-sudovih-pozoviv-na-zagalnu-sumu-31-mlrd-grn-po-styagnennyu-borgiv-za-poslugi-balansuvannya-gazu.html [in Ukrainian].
22. Resolution of Cabinet of Ministers of Ukraine № 25 on January, 2021 "On amendments to some resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine". Retrieved from www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennya-zmin-do-deyakih-postanov-kabinetu-ministriv-t180121 [in Ukrainian].
23. Draft law №2553 on December, 2019 "About modification of some legislative acts of Ukraine concerning introduction in the market of natural gas of the account and calculations on volume of gas in units of energy". Retrieved from w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=67572 [in Ukrainian].
24. Yukhymets, R. (2019). The impact of transaction costs on the transformation of the natural gas market of Ukraine. Ekon. prognozuvannâ – Economy and forecas-ting, 3, 60-77. doi.org/10.15407/eip2019.03.060 [in Ukrainian].
Календар подій
M | T | W | T | F | S | S |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |