Увійти 
|
НА ГОЛОВНУ | |
№ 2/2019
1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
Зарубіжна практика впровадження "розумної спеціалізації" та можливості її застосування в Україні
Economy and forecasting 2019; 2:137-152 | https://doi.org/10.15407/econforecast2019.02.137 |
АНОТАЦІЯ ▼
Розглядається проблема запровадження принципів "розумної спеціалізації" у політику регіонального розвитку України, що актуалізується через необхідність наближення підходів із формування відповідної політики в Україні до європейської практики, з одного боку, та форсування процесу впровадження нової для України концепції до стратегій регіонального розвитку – з іншого. Досвід регіонів ЄС засвідчує існування певних особливостей впровадження "розумної спеціалізації" у регіонах з низькою інституційною спроможністю, тож він для України є найбільш корисним. Зроблено огляд передумов виникнення "розумної спеціалізації" в ЄС, які були пов'язані з недоліками розроблення та реалізації регіональних інноваційних стратегій, які недостатньо врахували специфіку регіонів або були сфокусовані на традиційних секторах промисловості. Також виявлено особливості імплементації розумної спеціалізації у країнах з низькою інституційною спроможністю, зокрема такі, що головна увага зосереджувалася на розбудові зв'язків між суб'єктами інноваційної діяльності, а от кінцевим етапам інноваційного процесу її приділяли недостатньо. Тож таким країнам і регіонам необхідно докладати більше зусиль у процесі впровадження "розумної спеціалізації" – передусім шляхом суттєвої модифікації чинних процесів або ініціювання нових процесів. Оскільки для регіонів та країн з низькою інституційною спроможністю серйозну проблему становить вибір інструментів політики, наведено низку рекомендацій європейських експертів щодо такого вибору. Зокрема це використання міні-наборів, які спрямовуються на розвиток конкретного напряму за рахунок синергії / комплексної дії різних типів інструментів (регулювання, фіскальних стимулів, грантів, розвитку людського потенціалу та мобільності). З урахуванням досвіду, набутого європейськими регіонами, запропоновано практичні рекомендації з імплементації розумної спеціалізації в Україні, які орієнтовані на мінімізацію ризиків спотворення ідеї розумної спеціалізації та розроблення більш ефективних планів заходів, у т.ч. шляхом залучення до процесу розроблення європейських експертів.
Ключові слова: розумна спеціалізація", інноваційна політика, країни з низькою інституційною спроможністю
Стаття англійською мовою (cтор. 137 - 152) | Завантажити | Завантажень : 480 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Лях О.В. Розумна спеціалізація як інструмент прискорення інноваційного розвитку регіонів. Матеріали конференції Экономика и менеджмент – 2016: перспективы интеграции и инновационного развития. URL: www.confcontact.com/2016-ekonomika-i-menedzhment/7_ljah_2.htm
3. За smart-спеціалізацією майбутнє розвитку регіонів, – Геннадій Зубко на форумі YES / Децентралізація дає можливості: веб-портал. URL: decentralization.gov.ua/news/9661
4. Протокол засідання Робочої групи № 4 Регіональний та місцевий розвиток / Децентралізація дає можливості: веб-портал. URL: donors.decentralization.gov.ua/uploads/admin/protocol/file/files/5c0112aec043241ac1a51361/WG4_minutes_Oct_26_2018.pdf
5. Снігова О. Smart-спеціалізація та stupid-реалізація. Дзеркало тижня. Україна. 29 квітня 2018. URL: dt.ua/economics_of_regions/smart-specializaciya-ta-stupid-realizaciya-276489_.html
6. Radosevic S. Towards Smart specialisation 2.0: challenges for less developed and low institutional capacity regions. 2018 SMARTER Conference (26-28 September 2018). URL: 3ftfah3bhjub3knerv1hneul-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/09/Radosevic_Smarter-2018_vers2.pdf
7. Radosevic S. Fostering innovation in less-developed and low institutional capacity regions: Challenges and opportunities / OECD. 2019. URL: www.oecd.org/cfe/regional-policy/Radosevic(2018)FosteringInnovationInLessDevelopedRegions.pdf
8. World Bank list of economies / World Bank. June 2018. URL: databank.worldbank.org/data/download/site-content/CLASS.xls (дата звернення 25.05.2019).
9. Schwab K. The Global Competitiveness Report 2016–2017 / WEF. 2019. Р. 351. URL: www3.weforum.org/docs/GCR2016-2017/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2016-2017_FINAL.pdf
10. Foray D. et al. Guide to Research and Innovation Strategies for Smart Specialisations (RIS 3) / European Commission. 2012. URL: s3platform.jrc.ec.europa.eu/documents/20182/84453/RIS3+Guide.pdf/fceb8c58-73a9-4863-8107-752aef77e7b4
11. A policy for industrial innovation – Strategic lines of a community approach, Commission of the European Communities, COM (81) 620, 20 October 1981. URL: aei.pitt.edu/1376/1/innovation_30_May_COM_81_620.pdf
12. REG-STRIDE – Community initiative (EEC) concerning regional capacities for research, technology and innovation (STRIDE), 1990-1993 / СORDIS. URL: cordis.europa.eu/programme/rcn/205_en.html
13. Куценко Е. Новое поколение региональных инновационных стратегий в Европе / НИУ ВШЕ. URL: www.slideshare.net/evgenykutsenko/ss-48744869
14. Innovation policy: updating the Union's approach in the context of the Lisbon strategy, Commission of the European Communities, COM(2003) 112, 2003. URL: web.archive.org/web/20070711071344/http://ec.europa.eu/enterprise/innovation/communication/doc/innovation_comm_en.pdf
15. Europe 2020: A strategy for smart, sustainable and inclusive growth, COM (2010) 2020 final. EUR-Lex: Access to European Union law. URL: eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:2020:FIN:EN:PDF
16. National/regional innovation strategies for smart specialisation (RIS3) / European Commission. 2014. 8 p. URL: ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/informat/2014/smart_specialisation_en.pdf
17. Claire Nauwelaers, Inmaculada Periañez Forte, Inger Midtkandal. RIS3 Implementation and Policy Mixes. S3 Policy Brief Series No. 07/2014. JRC technical reports. 24 p. doi: 10.2791/13295
18. Foray D. On the policy space of smart specialization strategies. European Planning Studies. 2016. doi: doi.org/10.1080/09654313.2016.1176126
19. Rotaru I. Smart specialisation in the less advanced regions. What are the key challenges? EURINT. 2015. Vol. 2. P. 319–327. URL: econpapers.repec.org/scripts/redir.pf?u=http%3A%2F%2Fcse.uaic.ro%2Feurint%2Fproceedings%2Findex_htm_files%2FEURINT2015_ROT.pdf;h=repec:jes:eurint:y:2015:v:2:p:319-327
20. Kroll H., Muller E., Schnabl E., Zenker A. From Smart Concept to Challenging Practice – How European Regions Deal with the Commission's Request for Novel Innovation Strategies. RIP Conference. 2014. URL: www.uis.no/getfile.php/Conferences/RIP2014/Publish_RIP2014%20ID1418%20Kroll%2C%20Muller%2C%20Schnabl%20and%20Fraunhofer.pdf
21. Відкритий лист Наукового комітету Національної ради України з питань розвитку науки і технологій. 2018. URL: tinyurl.com/y5tq2tpt
22. Kroll H. The Challenge of Smart Specialisation in less favoured Regions. Fraunhofer ISI Working Papers Firms and Regions. 2017. № R1. URL: www.isi.fraunhofer.de/content/dam/isi/dokumente/ccp/unternehmen-region/2017/ap_r1_2017.pdf
23. Foray D, David P.A. Hall B. Smart Specialisation – The Concept. Knowledge Economists Policy / European Commission. 2009. Brief No. 9. URL: ec.europa.eu/invest-in-research/pdf/download_en/kfg_policy_brief_no9.pdf
24. Ketels C., Nauwelaers C., Casigenna Harper J., Lubicka B., Peck F., Lindqvist G. The Role of Clusters in Smart Specialisation Strategies. Expert Group report for DG Research, European Commission. 2013. URL: publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/2fe44194-e5a8-42b7-ac14-9c9b8e157de3
25. Nauwelaers C., Boekholk P., Mostert B., Cunningham P., Guy K., Hofer R., Rammer C. Policy mixes for R&D in Europe / European Commission–Directorate-General for Research. Maastricht. 2009. URL: www.eurosfaire.prd.fr/7pc/doc/1249471847_policy_mixes_rd_ue_2009.pdf
26. Bucar M. Stairway to Excellence Country Report: Slovenia. JRC Science and Policy report. 2015. URL: s3platform.jrc.ec.europa.eu/documents/20182/117536/S2E_Report_SI.pdf/1e446b70-5efe-4cf7-8334-fa61a582cdcf
27. GDP per capita in PPS / Eurostat. URL: ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tec00114&plugin=1
28. Slovenia's Smart Specialisation Strategy / The Government Office for Development and European Cohesion Policy. 2015. URL: www.svrk.gov.si/fileadmin/svrk.gov.si/pageuploads/Dokumenti_za_objavo_na_vstopni_strani/S4_document_2015_ENG.pdf
29. Policy Mix in Brief. The Government Office for Development and European Cohesion Policy. 2018. URL: www.svrk.gov.si/fileadmin/svrk.gov.si/pageuploads/KP_2014-2020/Strategija_pametne_specializacije/Angleska_stran/S4_policy_mix_en.pdf
30. Strategic research and innovation partnerships (SRIP) in detail. The Government Office for Development and European Cohesion Policy. URL: www.svrk.gov.si/en/areas_of_work/slovenian_smart_specialisation_strategy_s4/strategic_research_and_innovation_partnerships_srip_in_detail/
31. Реалізація середньострокових пріоритетних напрямів інноваційної діяльності в регіонах України у 2016 році: аналітична довідка / УКРІНТЕІ. 2018. 77 с. URL: mon.gov.ua/storage/app/media/innovatsii-transfer-tehnologiy/region2016.doc
32. Czyżewska-Misztal D., Golejewska, A. The Least Innovative Regions in Poland in the Process of Smart Specialisation. Optimum. Studia Ekonomiczne. 2016. No. 5(83). P. 123–137. doi: doi.org/10.15290/ose.2016.05.83.08
№ 4/2022
ГРИГА Віталій Юрійович1, РИЖКОВА Юлія Олександрівна2
1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
2ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
Science and innovation in Ukraine: approaches to policy making in times of war
Economy and forecasting 2022; 4:77-93 | https://doi.org/10.15407/econforecast2022.04.077 |
АНОТАЦІЯ ▼
The full-scale war started by Russia in Ukraine has caused many challenges to economic development, the overcoming of which is hard to be imagined without the research and innovation. Rebuilding R&I became another challenge for Ukrainian policymakers. Thus, the purpose of the paper is to analyze the R&I policy of Ukraine during the war caused by Russia and to develop policy recommendations for the postwar recovery. To achieve it, we used several methods, in particular expert opinion generalization, relevant scientific and policy literature analysis, and statistical analysis.
The paper considers three approaches to innovation policy-making at crisis time: produce; procure; repurpose. Currently, Ukraine uses mainly the second one, by buying and receiving modern armament and equipment. Meanwhile, there were some innovative developments in Ukraine, which are not produced in sufficient quantities. After the war, Ukraine couldn’t buy armament due to fiscal constraints. Thus, in the short-run period, the government should reorient efforts toward repurposing of current developments. However, such an approach is not sustainable in the long-run period, when the development of a broader S&T base is required to create a solid base for further repurposing in emergency cases. The war caused massive damage to Ukrainian R&I potential, which by now is not fully measured and quantified. There are two types of damage: physical loss of research and innovation infrastructure (e.g. research facilities, and high-tech enterprises) and «brain drain», both of which should be the focus of R&I policymakers. Therefore, a set of policy measures is proposed to address the war-led challenges in R&I.
Ключові слова:R&D and innovation policy, science, war, damage, recovering, economic development
Стаття англійською мовою (cтор. 77 - 93) | Завантажити | Завантажень : 66 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Meske, Werner and Thinh, Dang Duy (Eds.). (2000.). Vietnam's research and development system in the 1990s: Structural and functional change. Research report. WZB Discussion Paper, P 00-401. Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB), Berlin. Retrieved from bibliothek.wzb.eu/pdf/2000/p00-401.pdf
3. Local economic recovery in post-conflict: guidelines. International Labour Office, ILO Programme for Crisis Response and Reconstruction (ILO/CRISIS). Geneva: ILO. Retrieved from www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/documents/instructionalmaterial/wcms_141270.pdf
4. Leadbeater, C. (2020). Innovation and crisis: comparing wartime strategy to our COVID-19 response. NESTA blogs. Retrieved from www.nesta.org.uk/blog/innovation-and-crisis-comparing-wartime-strategy-our-covid-19-response/
5. Heyets, V. et al (Eds.). (2015). Innovative Ukraine 2020: national report. NAS of Ukraine [in Ukrainian].
6. World Bank (2017). Innovation and Entrepreneurship Ecosystem Diagnostic: Ukraine. Retrieved from documents1.worldbank.org/curated/en/126971509628933853/pdf/2-11-2017-14-55-6-UkraineInnovationandEntrepreneurshipEcosystemDiagnostic.pdf
7. EC (2017). Peer Review of the Ukrainian Research and Innovation System. Horizon 2020 Policy Support Facility. Retrieved from ec.europa.eu/research-and-innovation/sites/default/files/rio/report/KI%2520AX%252016%2520008%2520EN%2520N_UKR_0.pdf
8. UNECE (2020). Sub-regional Innovation Policy Outlook 2020: Eastern Europe and the South Caucasus. Retrieved from unece.org/sites/default/files/2021-06/UNECE_Sub-regional_IPO_2020_Publication.pdf
9. Korablin, S. (2022). Ukraine: financial dimension of the war. Visny`k nacional`noyi akademiyi nauk Ukrayiny – Herald of the National academy of sciences of Ukraine, 7, 39-41. Retrieved from dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/ 123456789/185282/12-Korablin.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].
10. Bobukh, I. (2022). Assessment of losses and prospects for the development of human capital as a component of Ukraine's national wealth as a result of military aggression. In Yurchyshyn, V. (Ed). Geopolitical and geoeconomic changes triggered by the Russian aggression and renewal of Ukraine's place in the world (p. 75-81). Kyiv: Razumkov Center [in Ukrainian].
11. Mazzucato, M. & Dibb, G. (2020). Innovation policy and industrial strategy for post-Covid economic recovery. UCL Institute for Innovation and Public Purpose, Policy Brief series (IIPP PB 10). Retrieved from www.ucl.ac.uk/bartlett/public-purpose/sites/public-purpose/files/iipp_policy_brief_10_innovation_policy_and_ industrial_strategy_for_post-covid_economic_recovery-final.pdf
12. Ukrstat (2021a). Research and development expenditure by R&D type for 2010-2020. Retrieved from ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/ni/rik/vvndrvr_10_20ue.xlsx [in Ukrainian].
13. Sub-regional Innovation Policy Outlook 2020: Eastern Europe and the South Caucasus. Retrieved from unece.org/sites/default/files/2021-06/UNECE_Sub-regional_IPO_2020_Publication.pdf
14. Ukrstat (2021b). Number of innovation active of industrial enterprises by areas of innovation by type of economic activity. Retrieved from ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/ni/rik/kiap_ved_20_ue.xlsx [in Ukrainian].
15. GII (2022). GII 2022 results. Retrieved from www.globalinnovationindex.org/userfiles/file/reportpdf/GII-2022/GII_2022_results.pdf
16. Nakonechna, Ye. (2022, March 08). More than two million people left Ukraine as a result of the war. Deutsche welle. Retrieved from www.dw.com/uk/ponad-dva-miliony-liudei-zalyshyly-ukrainu/a-61051738
17. Klitschko told how many people left Kyiv since the beginning of the war (2022, March 10). Apostrof Kyiv. Retrieved from apostrophe.ua/ua/news/kyiv/2022-03-10/klichko-rasskazal-skolko-lyudey-vyiehalo-iz-kieva-s-nachala-voynyi/262075?fbclid=IwAR11AWyRd5sUWASyUUobtVrDH5r2ZsUmHtzUANWCN-wL2GrKg3Sxi0q-MCk [in Ukrainian].
18. Gaind, N. (2022). How three Ukrainian scientists are surviving Russia's brutal war. Nature, 605, 414-416. doi.org/10.1038/d41586-022-01272-3
19. Zahorodnii A. (2022, July 11). The National Academy of Sciences of Ukraine continues to fulfill its main tasks. An interview. Retrieved from nas.gov.ua/UA/Messages/Pages/View.aspx?MessageID=9259 [in Ukrainian]
20. More than 23 thousand teachers and more than 600 thousand students went abroad (2022, November 25). Ukrinform. Retrieved from www.ukrinform.ua/rubric-society/3475112-za-kordon-viihali-bils-ak-23-tisaci-vciteliv-ta-ponad-600-tisac-ucniv.html [in Ukrainian].
21. National Research Foundation: 2022 grant season suspended until final victory over Russian occupiers (2022, March 17). Svit. Retrieved from svit.kpi.ua/2022/03/17/%d0%bd%d0%b0%d1%86%d1%96%d0%be%d0%bd%d0%b0%d0%bb%d1%8c%d0%bd%d0%b8%d0%b9-%d1%84%d0%be%d0%bd%d0%b4-%d0%b4%d0%be%d1%81%d0%bb%d1%96%d0%b4%d0%b6%d0%b5%d0%bd%d1%8c%d0%b3%d1%80%d0%b0%d0%bd%d1%82%d0%be/?fbclid=IwAR0xEcnsBNz6HMzZxRdUDfgw_3rMIiVtd7KcGi7MYu0C5ksw3TTzU24y3zw [in Ukrainian].
22. KMU (2022, September 29). Supporting Ukraine: global principles and values in scientific and innovative activities. Retrieved from: www.kmu.gov.ua/news/pidtrymuiuchy-ukrainu-hlobalni-pryntsypy-ta-tsinnosti-v-naukovii-ta-innovatsiinii-diialnosti [in Ukrainian].
23. Study of SME in Ukraine. 6 wave (2022, July). Advanter. Retrieved from drive.google.com/file/d/1SpJwNwG8-TvB8NRCZWmt4MLcNxBr994w/view [in Ukrainian].
24. Kuzyakiv, O., Angel, E., Gulik, A., Fedets, I. (2022). Sixth Monthly survey of enterprises "Ukrainian business during the war". Retrieved from tfdialogue.ier.com.ua/archives/5616 [in Ukrainian].
25. Ukrstat (2021c). Financing sources of innovation activities of industrial enterprises. Retrieved from ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/ni/ dj_fin_igpp/dj_fin_idpp_20ue.xlsx [in Ukrainian].
26. 745 enterprises moved to safe regions(2022, September 26). Uaprom.info. Retrieved from uaprom.info/news/185830-bezpechni-regioni-pereyihali-745-pidpriyemstv.html [in Ukrainian].
27. Potaeva, O. (2022, March 24). 23% of business attract more than half of employees, survey. Retrieved from agrotimes.ua/agromarket/23-biznesu-zaluchayut-ponad-polovyny-spivrobitnykiv-opytuvannya/ [in Ukrainian].
28. CID (2022, September 12). The state and needs of business for environmental post-war recovery: survey results. Retrieved from cid.center/the-state-and-needs-of-businesses-for-post-recovery-ecological-recovery-survey-results/ [in Ukrainian].
29. Eurostat (NA). GERD by sector of performance and type of R&D. Retrieved from ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/RD_E_GERDACT/default/table?lang=en&category=scitech.rd.rd_e
30. Kyreeva N. (2022, May 10). The Ukrainian company ELEEK has developed an electric bike for the Armed Forces. Retrieved from nashkiev.ua/news/ukrainska-kompaniya-eleek-rozrobila-elektrobaik-dlya-zsu [in Ukrainian].
31. UCA (2022). Ukrainian cluster association. Retrieved from www.clusters.org.ua/ [in Ukrainian].
32. UCA (2022, July 7). The program "Export and Internationalization of Industrial SMEs": 7 proposals of the UCA for the Government. Retrieved from www.clusters.org.ua/en/blog-about-clusters/export-and-internationalization-7-proposals-for-the-government/ [in Ukrainian].
33. Recovery Plan of Ukraine (2022). Retrieved from https:// recovery.gov.ua / [in Ukrainian].
34. URC (2022). Outcome Document of the Ukraine Recovery Conference URC2022 ‘Lugano Declaration' Retrieved from www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/18%20-%20Department/18%20-%20PDF/2022/05.07/Lugano%20Declaration%20URC2022.pdf [in Ukrainian].
35. Ganster, R., Kirkegaard, J., Kleine-Brockhoff, T. and Stokes, B. Designing Ukraine's Recovery in the Spirit of the Marshall Plan. 2022. Retrieved from www.gmfus.org/sites/default/files/2022-09/Designing%20Ukraine%E2%80%99s%20Recovery%20in%20the%20Spirit%20of%20the%20Marshall%20Plan_0.pdf
36. VRU (2022). Explanatory note to the draft Law of Ukraine "On the State Budget of Ukraine for 2023". Retrieved from itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1473860 [in Ukrainian].
Календар подій
M | T | W | T | F | S | S |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |