НА ГОЛОВНУ Ласкаво просимо на сайт журналу "Економіка і прогнозування"

№ 2019/4

Методи і моделі прогнозування


ТВЕРДОХЛІБОВА Діна Вікторівна1

1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"

ОСОБЛИВОСТІ ПОБУДОВИ ІНДИКАТОРІВ БЮДЖЕТНОЇ СТІЙКОСТІ В УКРАЇНІ

Economy and forecasting 2019; 4:22-51https://doi.org/10.15407/econforecast2019.04.022


АНОТАЦІЯ ▼

Для оцінювання бюджетної стійкості Європейська Комісія використовує ін-
дикатори середньострокової та довгострокової бюджетної стійкості S1 та S2. Показники у формулах цих індикаторів формуються за методологією Європейської системи національних та регіональних рахунків 2010 р. згідно з Керівництвом Євростату з державного дефіциту та боргу. Україна формує статистику державних фінансів відповідно до Керівництва МВФ зі статистики державних фінансів у редакції 1986 р. Однойменні показники статистики держав-
них фінансів, сформовані за різними методологіями, мають різне охоплення
даних. Тому в Україні не можна беззастережно використовувати формули індикаторів бюджетної стійкості S1 та S2, показники яких формуються за євро-
пейською методологією. У статті індикатори бюджетної стійкості S1 та S2 адаптовано до статистики державних фінансів, сформованої за українською
методологією. Адаптовані індикатори середньострокової та довгострокової
бюджетної стійкості S1a та S2a відрізняються від своїх європейських аналогів тим, що в них замість показника первинного сальдо бюджету використову-
ється показник скоригованого первинного сальдо бюджету. Побудовано адаптовані індикатори середньострокової та довгострокової бюджетної стійкості S1ав
та S2ав, які враховують валютну структуру державного боргу. Останні від-
різняються від адаптованих індикаторів S1а та S2a, що не враховують валютну
структуру державного боргу, тим, що в них замість фактичної номінальної
процентної ставки обслуговування державного боргу використовується скоригована фактична номінальна процентна ставка обслуговування державного боргу. Різниця між адаптованими середньостроковими індикаторами бюджетної стійкості, що враховують та не враховують валютну структуру державного
боргу (S1ав - S1а), а також різниця між адаптованими довгостроковими індикаторами бюджетної стійкості, що враховують та не враховують валютну структуру державного боргу (S2ab - S2a) показують величини, на які додатково пот
рібно скоригувати видатки бюджету на обслуговування державного боргу для
того, щоб такі видатки відповідали цільовій валютній структурі державного
боргу в середньостроковому та довгостроковому періодах відповідно. На рет-
роспективних даних статистики державних фінансів України (2005–2018 рр.),
сформованої за українською методологією, показано, наскільки хибними є
оцінки середньострокової бюджетної стійкості, одержані з використанням єв-
ропейської формули індикатора середньострокової бюджетної стійкості S1 , а
також обчислено оцінки додаткового коригування видатків Державного бюд-
жету України на обслуговування державного боргу України для різних сценаріїв
формування валютної структури державного боргу України у 2006–2018 рр..
Публікацію підготовлено за виконання НДР \"Стійкість державних фінансів
України у довгостроковій перспективі\" (№ держреєстрації 0116U008262).

Ключові слова:бюджетний розрив, бюджетна стійкість, індикатори бюджетної стійкості, адаптовані індикатори бюджетної стійкості, валютна структура державного боргу


Стаття англійською мовою (cтор. 22 - 51) ЗавантажитиЗавантажень : 259

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼