Увійти 
|
НА ГОЛОВНУ | |
№ 2019/1
ОСТАШКО Тамара Олексіївна1, ОЛЕФІР Володимир Костянтинович2
1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
2ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
Перспективи вільної торгівлі з Китаєм: розвиток вітчизняного експорту і ризики імпортозалежності
Economy and forecasting 2019; 1:124-152 | https://doi.org/10.15407/econforecast2019.01.124 |
АНОТАЦІЯ ▼
Проаналізовано структуру торговельних потоків між Україною і Китаєм і обґрунтовано, що найбільш імовірним сценарієм розвитку торгівлі з КНР є посилення сировинної орієнтації вітчизняного експорту та збільшення імпортозалежності України від китайських промислових товарів. Імовірність такого сценарію зростає з огляду на несиметричність тарифних режимів України та Китаю, що створює нерівні умови у взаємній торгівлі, більш ви¬гідні для Китаю. Встановлено, що навіть у разі лібералізації тарифних режимів у результаті переговорів щодо зони вільної торгівлі між Україною та Китаєм Україна не може розраховувати на стабільне нарощування обсягів експорту агропродовольчої продукції в Китай унаслідок особливостей митного нетарифного регулювання агропродовольчих ринків КНР. Обґрунтовано, що основними напрямами державної політики сприяння розвитку сільськогосподарського експорту в Китай є просування експорту кукурудзи відповідно до кредитної угоди 2012 р. між Державною продовольчо-зерновою корпорацією України та Експортно-імпортним банком Китаю та експорту соєвих бобів з огляду на можливість заміщення США на імпортному ринку сої, яка відкрилася у зв'язку із торговельними суперечками між США та Китаєм у 2017–2018 рр. Негативні тенденції у взаємній торгівлі зумовлюють також необхідність активної державної політики просування на ринки Китаю товарів переробної промисловості України, насамперед харчової та приладобудування, які мають попит на ринках КНР.
Обґрунтовано, що імпортозалежність вітчизняного внутрішнього ринку залишається значною без помітних ознак зменшення і може надалі зрости у разі лібералізації торгівлі з КНР. Встановлено, що впродовж останніх 15 ро¬ків імпорт китайських товарів до України збільшується як абсолютно, так і відносно, і у 2018 р. його вартість становила 13% від загальної вартості імпорту товарів в Україну. Найбільші обсяги імпорту припадають на: телекомунікаційне обладнання (особливо мобільні телефони); електронні вироби (комп'ютери); товари легкої промисловості (іграшки, взуття); чорні метали (плакований прокат з вуглецевої сталі). Китайський дешевий імпорт може загальмувати відродження вітчизняної обробної промисловості, що поступово відбувається після різкого спаду 2013–2015 рр.
Враховуючи високі ризики погіршення торговельного балансу країни внаслідок лібералізації торгівлі з КНР, створення ЗВТ з Китаєм на сучасному етапі розвитку України не є доцільним. Відмова від створення ЗВТ з Китаєм не вплине на залучення китайських інвестицій у рамках ініціативи уряду Китаю "Один пояс, один шлях". Основними бар'єрами у взаємній торгівлі є транспортні витрати, на подолання яких спрямована ця ініціатива, і нетарифні заходи, ефективним інструментом подолання яких є імплементація Угоди про спрощення процедур торгівлі СОТ.
Публікацію підготовлено за виконання НДР "Модернізація економічної політики розвитку сфер діяльності та ринків" (№ держреєстрації 0118U007329).
Ключові слова: Китайська Народна Республіка, Угода про зону вільної торгівлі (ЗВТ), торговельний режим, експорт, імпортозалежність, захист внутрішнього ринку
Стаття англійською мовою (cтор. 124 - 152) | Завантажити | Завантажень : 527 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Vision and Actions on Jointly Building Silk Road Economic Belt and 21st-Century Maritime Silk Road, issued by the National Development and Reform Commission, Ministry of Foreign Affairs, and Ministry of Commerce of the People's Republic of China, with State Council authorization in March 2015. Retrieved from english.mofcom.gov.cn/article/zt_beltandroad/
3. One Belt One Road Initiative. Retrieved from www.topchinatravel. com/silk-road/one-belt-one-road.htm
4. Lavnikevych, Denys (2018). Fight the Chinese who bring gifts. Dzerkalo tyzhnia.Ukraina – Weekly mirror. Ukraine, 32. Retrieved from dt.ua/finan-ces/biysya-kitayciv-yaki-prinosyat-darunki-287105_.html [in Ukrainian].
5. WTO (2018, June 6). China. Trade Policy Review, WT/TPR/G/375. Retrieved from www.wto.org/english/tratop_e/tpr_e/g375_e.pdf
6. World Trade Organization (2018a). Trade Profiles 2018. URL: Retrieved from www.wto.org/english/res_e/statis_e/daily_update_e/trade_profiles/ CN_e.pdf
7. World Trade Organization (2018b). Trade Profiles 2018. Retrieved from www.wto.org/english/res_e/statis_e/daily_update_e/trade_profiles/UA_e.pdf
8. WTO (2001, November 23). Protocol on the Accession of the People's Republic of China. The Ministerial Conference Decision. WT/L/432. Retrieved from www.wto.org/english/thewto_e/acc_e/completeacc_e.htm#chn
9. WTO (2001, October 1). Report of the Working Party on the Accession of China. WT/ACC/CHN/49. Retrieved from www.wto.org/english/thewto_e/acc_e/completeacc_e.htm#chn
10. Foreign Trade Law of the People's Republic of China. July 1, 2004. Retrieved from english.mofcom.gov.cn/aarticle/policyrelease/internationalpolicy/200705/20070504715845.html
11. 10 Commitments China made when it joined the WTO and has not respected. Retrieved from static1.squarespace.com/static/5537b2fbe4b0e49a1e30c01c/t/568f7bc51c1210296715af19/1452243910341/The+10+WTO+Committments+of+China.pdf
12. Ezell, Stephen J. and Atkinson, Robert D. (September 2015). False Promises: The Yawning Gap Between China's WTO Commitments and Practices. The Information Technology & Innovation Foundation. Retrieved from www2.itif.org/2015-false-promises-china.pdf?_ga=2.196300396.1589681642.1551882052-593599331.1551882052
13. Decree of the President of the Russian Federation 'On the Application of Selected Special Economic Measures for the Safety of the Russian Federation' dated August 6, 2014 No. 560. Retrieved from docs.cntd.ru/document/420212227 [in Russian].
14. Decree of the President of the Russian Federation 'On Amendments to the Decree of the President of the Russian Federation dated January 1, 2016 No. 1' On Measures to Ensure Economic Security and National Interests of the Russian Federation in the Implementation of International Transit Transport of Goods From the Territory of Ukraine to the Republic of Kazakhstan through the Territory of the Russian Federation' from July 1, 2016 No. 319 (as amended on December 30, 2018). Retrieved from docs.cntd.ru/document/420327327 [in Russian].
15. State Service of Ukraine for Food Safety and Consumer Protection (2018, July 02). 17 facilities were granted the right to export sunflower seed to China. Retrieved from www.consumer.gov.ua/News/4313/17_potuzhnostey_otrimali_pravo_eksportuvati_shrot_sonyashnikoviy_do_Kitayu [in Ukrainian].
16. General Administration of Customs, P.R.China (2018, June 27). URL: Retrieved from www.customs.gov.cn/customs/jyjy/dzwjyjy/qymd/slaq/1878901/index.html
17. Ministry of Agrarian Policy of Ukraine (2017, May 22). The Chinese market is open for Ukrainian beef. Retrieved from www.minagro.gov.ua/uk/node/23944 [in Ukrainian].
18. Chaoying, Qi, Zhang, James Xiaohe (February 2018). The economic impacts of the China-Australia Free Trade Agreement - A general equilibrium analysis. China Economic Review, 47, 1-11. doi.org/10.1016/j.chieco.2017.11.002
19. Jiang, Yang (2008). Australia-China FTA: China's domestic politics and the roots of different national approaches to FTAs. Australian Journal of International Affairs, 62, 179-195. doi.org/10.1080/10357710802060543
20. Chen, C., Duncan, R. Agriculture and food security in China: What effect WTO accession and regional trade agreements? ANU E Press and Asia Pacific Press. The Australian National University, Canberra, Australia. doi.org/10.22459/afsc.06.2008.01
21. He, Ling Ling (2013). On re-invigorating the Australia-China Free Trade Agreement negotiation process. Journal of World Investment and Trade, 14 (4). 672-696. doi.org/10.1163/22119000-01404004
22. Free Trade Agreement between the Government of Australia and the Government of the People's Republic of China (2015). Retrieved from fta.mofcom.gov.cn/Australia/annex/xdzw_en.pdf
23. Free Trade Agreement between the Government of the People's Republic of China and the Government of New Zealand (2008). Retrieved from images.mofcom.gov.cn/gjs/accessory/200804/1208158780064.pdf
24. WTO (2018, February 2). China donates USD 1 million to support implementation of Trade Facilitation Agreement. Press Release PRESS/816. Retrieved from www.wto.org/english/news_e/pres18_e/pr816_e.htm
25. Registered list of imported dairy products outside the country (except infant formula), Ukraine. CNCA. Retrieved from www.cnca.gov.cn/ywzl/gjgnhz/jkzl/imports-list/dairy/Ukraine20180723.pdf
26. State Statistics Service of Ukraine (a). Export-import of certain types of goods by countries of the world. Retrieved from www.ukrstat.gov.ua
27. State Statistics Service of Ukraine (b). Trades under the commodity structure of foreign trade. Retrieved from www.ukrstat.gov.ua
28. State Statistics Service of Ukraine (c). Statistical Yearbook of Ukraine. Retrieved from www.ukrstat.gov.ua
29. State Statistics Service of Ukraine (d). Production of industrial products by species. Retrieved from www.ukrstat.gov.ua
Календар подій
M | T | W | T | F | S | S |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |