№ 2019/2
Economy under the conditions of modern transformations
BLYZNIUK Viktoriia Valeriyivna1, YURYK Yaryna Ivanivna 2
1Institute for Economics and Forecasting, NAS of Ukraine
2Institute for Economics and Forecasting, NAS of Ukraine
Educational and qualificational disproportions of Ukraine's regional labor market
ABSTRACT ▼
The article deals with educational and qualificational features and disproportions of the regional labor market. The authors reveal and summarize the features of structural and dynamic characteristics of the labor market in an industrial region (Zaporizhzhya region), and professional and sectoral structure of the employed and unemployed population. The disproportionality between regional distribution of vocational education and demand for skilled labor is considered in the context of the uneven distribution of employees by professions and economic activities, which led to distortions in the quantitative and qualitative structure of the labor market and further aggravated the mismatch between the level of labor's skills and the needs of employers at the regional level.
The paper substantiates the conclusion about the autonomy of the trajectories of vocational education development in the region and the labor market of worker professions, which shows up in the excessive qualification of the employed population in the region.
Based on the results of analytical calculations, the authors identified and fully characterized the professional "core" of the Zaporizhzhya region, which covers no less than 80% of all employed in the worker professions and identified, in its structure, the most wide spread professions in the region. The comparative characteristic of the professional "core" with the need of employers and their salary offers allowed to identify the bottlenecks of the occupational structure of employment in the region.
Since the training of workers in accordance with the policy of decentralization is a prerogative of local authorities, it is at the regional level that workers should be trained to ensure the replenishment of a professional "core". The authors prove that the system of worker training in Zaporizhzhya region is not able to bring the training of skilled workers in line with the needs of the labor market. It is the social dialogue with all stakeholders in the region that acquires particular importance for the modernization of the content of educational policy.
Keywords: imbalance, demand, supply, professional workers, regional labor market
JEL: J21, J23, J24
Article in English (pp. 99 - 118) | Download | Downloads :546 |
REFERENCES ▼
1. Labour market transitions of young women and men in Ukraine / Libanova E., Cymbal A., Lisogor L., Marchenko I., Iarosh O. Geneva, International Labour Office, 2014. 105 р.
2. Lisogor L. European Experience of Skills Anticipation: Lessons for Ukraine. Демографія та соціальна економіка. 2015. № 1(23). Р. 163–172. doi:
doi.org/10.15407/dse2015.01.163
3. Shaulska L., Yakymova N. Formation of educational potential of sustainable development. Scientific letters of academic society of Michal Baludansky. 2015. Vol. 3. № 3. Р. 140–146.
4. Ільїч Л.М. Узгодження кваліфікацій з урахуванням потреб ринку праці: проблеми та шляхи розв'язання. Демографія та соціальна економіка. 2015. Вип. 3 (25). С. 173–184. doi:
doi.org/10.15407/dse2015.03.012
5. Амоша О.І., Шамілева Л.Л. Розвиток трудового потенціалу промисловості на засадах соціальної відповідальності: концептуальне та науково-методичне забезпечення. Вісник економічної науки України. 2016. № 2 (31). С. 3–8.
6. Близнюк В.В., Юрик Я.І. Асиметричність розвитку промислового сегмента ринку праці України. Економіка і прогнозування. 2018. № 4. С. 65–80. doi:
doi.org/10.15407/eip2018.04.065
7. Туринський процес 2016. Україна. Регіональний рівень. Аналіз системи професійно-технічної освіти Запорізької області. Проект Європейського Фонду Освіти "Туринський процес 2016-17" / Міністерство освіти і науки України, Європейський Фонд Освіти. Київ: Вік принт, 2016. 81 с.
8. Новікова О.Ф., Гріневська С.М., Шамілева Л.Л. Соціальна орієнтація економіки: механізм державного регулювання. Донецьк: Ін-т економіки пром-сті, 2009. 220 с.
9. Гринкевич С.С., Лупак Р.Л., Васильків Ю.В. Формування системи та структурування інституційного забезпечення реалізації державної політики розвитку і використання трудового потенціалу України. Бізнес Інформ. 2015. № 7. С. 67–72.
10. Растегаева А.В. Профессионально-квалификационный дисбаланс как фактор прекаризации труда. Вестник Саратовскогого государственного социально-экономического университета. 2017. № 5 (69). URL:
cyberleninka.ru/article/n/professionalno-kvalifikatsionnyy-disbalans-kak-faktor-prekarizatsii-truda
11. Polachek S.W. Occupational Self-Selection: a Human Capital Approach to Sex Differences in Occupational Structure. The Review of Economics and Statistics. 1981. No. 63. P. 60–69. doi:
doi.org/10.2307/1924218
12. Anker R. Theories of Occupational Segregation by Sex: An Overview. International Labor Review. 1997. No. 136.
13. Freeman, R. The overeducated American. New York: Academic Press, 1976.
14. Hartog J. Over-education and earnings: Where are we, where should we go? Economics of Education Review. 2000. Vol. 19. No 2. Р. 131–47. doi:
doi.org/10.1016/S0272-7757(99)00050-3
15. Sloane P.J. Much ado about nothing? What does the over-education literature really tell us? Over-education in Europe / Büchel, F. Et al. (Eds). Edward Elgar, Cheltenham, 2003. Р. 11–48.
16. Leuven E. And Oosterbeek H. Overeducation and mismatch in the labor market. Handbook of the Economics of Education / Hanushek, E.A., Machin, S. and Woessmann, L. (Eds). Vol. 4. Amsterdam: Elsevier, 2011. Р. 283–326. doi:
doi.org/10.1016/B978-0-444-53444-6.00003-1
17. Feiler L. Skills needs identification and anticipation policies and practices in the Eastern Partnership Region: Cross-country report. Brussels: European Communities, 2014. 102 р.
18. Skills needs identification and skills matching in South Eastern Europe. European Training Foundation. 2016. URL:
www.etf.europa.eu/sites/default/files/m/52A4B230DF6113F1C125805A005567B3_Skills%20needs%20identification%20and%20matching%20SEE.pdf
19. Онищенко О. Що заважає університетам давати якісну освіту? Дзеркало тижня. Україна. 2018. № 33. URL:
dt.ua/EDUCATION/scho-zavazhaye-universitetam-davati-yakisnu-osvitu-287760_.html